Midden-Delflandse Poldertocht. 26/02/2022

26 februari 2022 - Schiedam, Nederland

Vandaag met mijn wandelmaatje Yvonne een 20 km lange poldertocht gemaakt.

We begonnen de dag goed met een zonnetje en beetje mist. De mist trok al snel weg en hadden we volop zon. Heerlijk weer voor een tochtje vanuit Schiedam door het polderlandschap van Midden-Delfland.

Even wat meer over Midden-Delfland. Dit is een groene gemeente in Zuid-Holland. Een veenweidegebied dat door verschillende steden wordt omringd. De gemeente Midden-Delfland is op 1 januari 2004 ontstaan door een herverdeling. Schiedam is wereldwijd bekend om haar jeneverproduktie, de historische binnenstad met historische havens en hoogste molens ter wereld.

En veengebied was het zeker. We hebben vooral blubber gezien🙈.  Gewandeld door het Beatrixpark, buurtschap Windas en langs de poldervaart. Wandelend over smalle paadjes in de Oost-Abtpolder komen we uit in de Holiërhoekse- en Zouteveensepolder, om via een erf van een boerderij door de blub bij het riviertje De Zweth uit te komen. Deze betekent grens en geeft de gemeente grens aan van Midden-Delfland met Schiedam en Vlaardingen. Na een km of 12 te hebben gelopen kwamen we bij Brasserie Vlietzicht, alwaar we wat hebben gegeten en gedronken. Super leuke tent met een terras aan het water en wijds uitzicht.

We hebben over vele bruggetjes, over asfalt (fiets) paden gelopen, maar ook drassig gras (lees blubber😂), houtsnipper- en schelpenpaden.  We hebben ook nog een omleiding gehad omdat we over een bruggetje moesten, maar daar was waarschijnlijk door 1 van de afgelopen stormen een boom op gevallen, met het gevolg dat deze brug helemaal vernield was.

Al met al, mooie route van in totaal ruim 21 km

1. Marja: