Kersttocht, Alblasserdam. 10/12/2022

10 december 2022 - Kinderdijk, Nederland

Vandaag weer eens met mijn wandelmaatje Yvonne een mooie wandeltocht gemaakt door Alblasserdam, Oud Alblas en Kinderdijk.

Het begon met een vertrek vanuit huis om 8.00 uur. Gelukkig is Alblasserdam niet zo ver van Brielle af en waren we rond 8.45 uur in de kantine van voetbalvereniging de Alblas. We meldden ons aan, kregen de routebeschrijving van de 15 km mee (+ die van 10 km gevraagd) en gingen op pad. Natuurlijk ook een wandelapp opgestart want het is altijd leuk de route terug te kijken.

Helaas was het de hele tocht koud en mistig, maar dat heeft ons er niet van weerhouden te genieten van het wandelen. Eerst ging de route langs het riviertje De Graafstroom richting Oud Alblas. Na een km of 7,5 gewandeld te hebben kwamen we bij een molen met een bordje waarop stond dat als de molenaar aanwezig was je van harte welkom was voor een bakkie koffie. We hadden geluk...het hek stond open, dus wij bij de molen naar binnen. Tevens gevraagd of we gebruik mochten maken van het toilet, want deze "Annelies vd pies" moest door de kou toch wel ff plassen. Nou we hebben in een deuk gelegen...het toilet was geplaatst in de bezemkast, waar zelfs de stoerste kerels/dames nog claustrofobisch van zouden worden. Het was echt een hokje van 1m x 1m, je moest achteruit erin, want omdraaien met de deur al dicht was geen optie. Maar goed, de vriendelijke molenaar gaf ons een bak koffie (zelfs ik, die geen koffie lust🤮) en na een praatje zijn we weer op pad gegaan.

Weer op het originele wandelpad kwam ik erachter dat we van 7,5 km ineens 22 km gelopen hadden volgens de wandelapp🙈. Yvonne wilde een foto maken en kwam erachter dat haar mobieltje helemaal vast stond. Gelukkig kwamen we al snel bij het eerste rustpunt. Daar kregen we een (bevroren) gevulde kerstboomkoek en dropjes. Ook kon ik mijn ICT hulplijn ingeschakelen, waarna het mobieltje van Yvonne het gelukkig weer deed. Na weer een aantal kilometertjes gelopen te hebben wilde ik een foto maken en was mijn mobieltje van slag...bleek dat de wandelapp mijn batterij leegvrat. Gelukkig altijd een powerbankje bij ons, dus weer wat opgeladen telefoon, de wandelapp maar uitgezet.

De verdere tocht 🚶‍♀️🚶‍♀️bestond uit stukken polder, langs de molens van Kinderdijk, die helaas door de mist niet echt mooi te zien waren, zijn we over vele bruggetjes gelopen. Ook het centrum van Alblasserdam passeerde de revue alwaar we in een wandelsportzaak een koffie to go hadden, maar dat was echt helemaal niks. Wel weer ff plaspauze aldaar in een gelukkig wat grotere ruimte. Toen weer op pad voor het laatste stuk weer naar de kantine van de voetbalvereniging, waar we ons weer af konden melden en een mooie medaille kregen.

Als afsluitertje nog even wat gegeten en gedronken bij het restaurant met die grote goudgele M.

Voldaan van de tocht en met een 10 en 15 km routebeschrijving op zak, kunnen we hier volgend jaar met zonnig weer nog eens gaan wandelen met onze andere wandelmaatjes erbij.

Sorry, dit is maar een klein gedeelte vd foto's die we onderweg hebben gemaakt. 😱Voor degene die mij en/of Yvonne op facebook volgen....daar staan meerdere foto's🙈

20221210_112056

IMG-20221210-WA0047IMG-20221210-WA0046FB_IMG_1670686094337IMG-20221210-WA0048FB_IMG_1670686073183IMG-20221210-WA0045IMG-20221210-WA0044

1. Harry de Bruin:
    10 december 2022
    Klinkt als weer een mooie beleving schat, toppertje!!!